Mitt upplägg

publicerat i Min dag;
Tänkte berätta för er hur mitt upplägg kring Lola ser ut. Redan från början va det att ta det lungt och bytta muskler. I början va det bara pyssel och korta promenader, lära känna varandra helt enkelt! Sedan la jag mer vikt på att bygga muskler redan från början. Promenerade ut i skogen nästan varje dag och gick up och ner för alla konstiga och branta bacar jag kunde hitta, vi gick på ställen där hon fick se sig för kolla vart hon stte sin fötter och liknade.
Vi promenerade i ca 6 veckor tror jag innan jag testade att hoppa upp. Första gången skrittad ejag ut tillsammans med Hanna och Bownie och Lola skött sig galant, vi hade dock ett tedelat bet i munnen på henne och hn va så illa till freds närman tog henne i munnen så bett byttes snabbt ut. Men även där skulle vi gå långsamt framåt. skrittade ut påde allra plattase ställena jag kunde hitta och då red jag bara varrannan dag som max och dom andra romenad. Detta gjordes i ca två tre veckor innan jag ökade på ridning och började klättra lite med mig på ryggen. Fortfarande med promenader in i mellan. Sedan började vi trava. Kravlöst och platt! trava gjorde vi lite i ca 2 veckor innan hon fick på sig bakskor efter de började vi rava lite mer och up i skogen och trava. Trava gjorde vi rätt länge innan vi testde den första galoppen. Vi testade inne i paddock för säkerhetens skull men hon va så lugn och fin. Lola har ända sedan början varit ganska ostabil och vinglig men inte kostigt de, hon hade inte många muskler i början. I början galopperade jag bara i paddock för att de inte skulle vara ojämnt eller hårt eller så. Men efter någon vecka bara testade vi på en galopp i skogen. Åh herre jag har nog aldrig mött en lyckliare häst, men hon va samtidigt så lugn så lyhörd och sprang absolut inte iväg men lyckan i hennes kropp och hennes små skutt. Under hela sommaren och har jag ridit väldigt lite på banan och väldit mycket ut, klättra och jobba med alamuskler och att hon ska få se vart hon sätter fötterna, det är först nu på höten som jag börjat sätta lite press på henne och hon tar det så himla bra. Uppläggget med Lola kommer alltid att vara att ta en sak i taget ta det lugnt med allt och låta det komma lite pö om pö. Som att när hon går ett hårt pass så ska hon få ta det väligt lugnt dagen där på skrttas ut eller en lugn vanlig tur i skogen utan krav. Och nu när vi har lagt in lite bommar och hoppning kommer jag vara extra nog med att hon ska få te det lugnt dagen där på men absolut inte stå dagen efter utan kanske en promenad i skogen eller en skritt tur men hon ska röras på.
 
Nu till mitt eget upp lägg. Min kropp måste stärkas och de som kommer vara huvudfokus när jag blir frisk är bålen och ben. Något som är jätte viktigt i ridingen och därav ska jag stärkas där. Jag kommer jobba med min egen kropsvikt till en början innan jg går på vikter eller maksiner. Samma med mig som med Lola, jag måste vara rädd om min kropp och inte sätta 100kg de första jag gör utan sakta men säkert ta mig uppåt.
 
Veckan som kommer ser ut så här:
Måndag
Lola: Promenad/ skrittta ut
Lisabeth: Gymmet, fokus på ben
Tisdag
Lola: Vanlig utteritt med fokus på lydnad
Lisabeth: Situpps hemma
Onsdag
Lola: Kondispass ute, bara fram fram fram
Lisabeth: Vilar från gymmet
Torsdag
Lola: Lugnare dag promenad eller via
Lisabeth: Kondispass med inslag av mage
Fredag
Lola: Trimma lite i ridhuset, fokus på lyhördhet
Lisabeth: situpps hemma
Lördag
Lola: Ut i skogen långa rudan bara rulla på i lugnt tempo
Lisabeth: vilar från gymmet
Söndag
Lola: Hoppning/bommar
Lisabeth: Vilar från gymmet
 
Hoppas på att kunna fullgölja detta schemat!
 

Kommentera inlägget här :